Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Lisan Beentjes - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Lisan Beentjes - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Lisan

Blijf op de hoogte en volg Lisan

25 Mei 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Ik ben 4 dagen naar Cambodja geweest met een toertje.

Zodra ik 's ochtends om 5 uur de bus instapte, werd duidelijk dat ik de enige blanke in de groep was. Ik zat dus 4 dagen met 12 Vietnamezen en Cambodjanen opgescheept...Eigenlijk best leuk, want iedereen was natuurlijk nieuwsgierig en men wilde mij alles laten zien van zijn land.

Net over de grens werden we om 8 uur 's ochtends gedropt voor het ontbijt in een...CASINO! :-) Echt niet te geloven dat er om 8 uur 's ochtends al zoveel geld wordt vergokt (blijkbaar mag men in Vietnam niet gokken, dus gaat iedereen over de grens naar 1 van de 20 casino's).

Zodra je de grens overkomt met Cambodja, zie je een heel ander beeld. Houten huizen op palen, bamboe daken, veel koeien op de weg en een stuk minder mensen (en scooters). Dit land is aanzienlijk armer dan Vietnam. Gelukkig is het land ook minder ingesteld op toeristen, zodat ze je niet constant lastigvallen en je vanalles willen verkopen.

Na een lange rit kwamen we 's avonds aan in Siem Reap, vlakbij Angkor Wat. Daar gingen we de volgende ochtend naartoe. Ik had samen met een Koreaans meisje een privégids die goed Engels sprak. Het was weer eens extreem warm en vochtig, maar de tempels waren prachtig en dus geen straf om daar rond te lopen.

Angkor Wat is echt een indrukwekkend bouwwerk (1 v.d. wereldwonderen), waar ik, samen met 1000-en andere toeristen, niet op uitgekeken raakte.

De volgende ochtend vervolgden wij onze reis naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Daar heb ik de killing fields en S21 bezocht. Met name S21 heeft veel indruk gemaakt, omdat het een oude school is, midden in de stad. Zodra je binnen de muren het complex oploopt, lijkt het net alsof de sfeer van toen is blijven hangen. Je ziet de cellen waar in totaal 10.000 mensen zijn gemarteld en vermoord door de Rode Khmer. Echt gruwelijk wat ze met die mensen hebben gedaan...

De volgende ochtend hebben we het koninklijk paleis bezocht en daarna vertrokken we weer naar Ho Chi Minh City.

Na 4 dagen Cambodja was ik wel klaar met de Aziaten in mijn tour: ze eten echt vies (spugen, boeren, eten met mond open) en lopen direct na het eten (nou ja, eerder bunkeren) van tafel. Dit was iets teveel onderdompelen in de cultuur...;-)

Echter, ze zijn ook echt heel aardig en ze delen alles met je. Ze hebben me allemaal nieuwe fruitsoorten laten proeven, waarvan ik het bestaan niet wist!

Cambodja is een prachtig land en een stuk authentieker dan Vietnam. 4 dagen is kort, maar wel voldoende om de 'hoogtepunten' te kunnen zien.